Sunday, March 22, 2009

Minggu pertama QA

dah 4 hari aku kursus di INTAN Bukit Kiara sebagai persediaan penyediaan research semasa sambung master nanti...

Hari 1 - lebih kepada suai kenal antara semua peserta...peserta semua dalam 98 orang...aku lak cuma kenal..sorang..2 orang...3 orang....huh...tu pun semuanya laki....yg lain lak...kebanyakan ada kawan masing2 dari agensi yang sama...so...aku bila ada kesempatan...cuba gak join yang lain...rupanya best gak kalo ada kawan yang kenal dlm kursus camni...tapi bila kita dah tak kenal org...ia memungkinkan kita untuk tambah lagi ramai kenalan...caranya...masa makan...aku tgk mana2 meja yang ada tempat kosong...aku pun join makan sama...tak kisah la..kat meja tu laki ke pompuan ke...lepas tu dalam kelas...ada je kerusi kosong..aku duduk dan sembang2 dgn member sebelah...pun tak kira la laki ke pompuan...masa hari pertama lak kitorang dibahagikan kepada kumpulan2 kecil...so bila dah jadi semakin kecil ni...makin rapat la hubungan antara semua

Hari 2 - awal2 pagi...ujan lebat sangat...aku masuk kelas lewat...so terpaksa duduk barisan belakang sekali....wall to wall....jarak jauh aku dgn penceramah ialah ada 9 baris org di hadapan aku...huhh...ni mmg merupakan satu tekanan utk aku...1.aku rabun jauh....2.bila terlalu konsentret aku akan sakit kepala....3.aku takut tumpuan hilang sebab macam2 kerenah org aku tgk di hadapan aku....

Hari 3 - dah dapat tugasan berkumpulan...next week kena present...aku tawarkan diri utk bentangkan...case study ni merupakan benda baru utk aku...biasa la org IT ni berdasarkan fakta je...yes or no...tapi bila buat kajian kes ni...perlu kupasan secara mendalam dan yang tak terjangka di fikiran kita..so ia juga antara penyumbang sakit kepala aku...

Hari 4 - dapt lagi 1 tugasan...aku semakin faham sikit tentang cara kupasan kajian ni..tapi aku perlu lebih banyak ulangkaji dan cuba kajian2 yang lepas supaya aku mahir dan dapat apply apa yg diajar dan tugasan yang diberi.....

kesimpulan minggu 1 - aku dapat migrain, aku tak lalu makan waktu malam, aku jadi letih (aku lebih selesa buat kerja di ofis kerana aku lebih aktif...bila belajar..100% otak digunakan..badan jadi makin letih sebab otak bekerja sepenuh hari)