Wednesday, April 1, 2009

Kenapa jalan jem?

Sepanjang 3 minggu aku kursus asas penyelidikan kat INTAN ni..aku ada buat 1 kajian melalui pemerhatian...hipotesisnya : jika jalan jem selepas tol Damansara..aku akan lambat masuk kelas..

Berdasarkan pemerhatian aku..kesesakan ni ada banyak penyebab..salah satu yg aku nampak ialah..abg polis yg jaga jalan tu...ada 2 org polis yg jaga jalan..kita namakan dia A dan B ok...

Kalau A jaga jalan..dia bijak...ada banyak lane menjadi 2 lane selepas tol Damansara dan ada 1 susur masuk..(itulah penyebab jem)..kalao A yang jaga...dia akan tahan kete dari susur masuk dan dari lane sedia ada secara bergilir...mula ko jalan dulu...pastu ko benti dia lak jalan....so jalan memang tak jem..

Tapi berbeza dgn B yang jaga...dia biar je kete dari susur masuk dan lane jalan..so..memang jem..sebab semua org nak cepat....

Kalau selepas tol Damansara aku tgk jalan clear mmg dah tau A yang jaga (cth:pagi ni la) dan aku sampai kat INTAN pukul 7.30 pagi (45 min awal dari kelas)..tapi kalau B yg jaga (cth:pagi semalam) aku akan masuk kelas 5min sebelum 8.15...tgk..berbeza kan...

Apapun time kasih la kat abg polis tu (aku dah cam muka A dan B) sebab hari2 tgk diorang...

No comments: